zaterdag 5 oktober 2013

WK Antwerpen - Topsporters

Jonge topsporters dromen van eigen element

05/10/2013
Vanavond treden Gaelle Mys (OTV Nazareth) en Laura Waem (Sint-Gillis-Waas) aan in de allroundfinale op het wereldkampioenschap. Zij zijn het resultaat van de topsportwerking gymnastiek, die in Vlaanderen vanuit Gent wordt gestuurd. 
Bij de vraag 'Wat doen jullie hier?', klinkt het allemaal in koor: 'Turnen! Oefenen voor het openingsnummertje van het WK natuurlijk. Wij brengen met de topsportbeloften vlak voor de grote kampioenen een nummertje om het publiek op te warmen.' In totaal zijn ze met een vijftigtal beloftevolle atleten. Een vijftal van hen staat ons even te woord. Justine Sterckx (PHH Sta Paraat Hasselt) traint in Gent. De anderen turnen bij turnclub Gymflex: Jelke Moortgat, Lisa De Boer, Margot Decock en Margo van Linden.
Vraag: Wie zijn jullie?
Allen: 'Wij zijn de topsportbeloften van de Gymnastiekfederatie en trainen in de basisschoolclub in Mechelen. Wij mogen enkele uren per week later naar school, omdat we dan trainen.'
Justine: 'Ik zit al in het middelbaar en train in Gent. Daar gaan een paar van jullie volgend jaar misschien ook naar toe!'
Vraag: Wat moet je hier doen?
Allen: 'We hebben al hard geoefend op wat we hier moeten doen. Eerst komt er een dansje van de meisjes uit Gent, daarna doen we allemaal ons ding op de toestellen. Op het einde doen we met zijn allen de dans van WK, die hebben we de laatste week al te veel geoefend! We zijn ongeveer met vijftig, dat is echt wel tof.'
Vraag: Na je nummertje, mag je dan gaan kijken?
Allen: 'Na het nummertje mogen 20 van ons met de vlaggen over de wedstrijd vloer lopen. Dat moet ook echt leuk zijn. Daarna kleden we ons snel om, zodat we niets van het WK missen!
Vraag: Voor wie ga je dan supporteren?
Jelke: 'Voor geeltje natuurlijk! O ja, je weet dat niet. Geeltje is Iordache, want zij heeft altijd geel in haar turnpak. Maar nu is het een blauw turnpak, dus wordt het vanaf nu 'blauwtje'. Zij is eerste op balk, en ik zou graag hebben dat ze de balkfinale wint!'
Lisa: 'Ik ga supporteren voor de Japanse atleten, want mijn moeder komt van daar. Ik heb zelf ook de Japanse nationaliteit.'
Margot: 'Mustafina moet het goed doen van mij, zij is echt goed. Zeker aan brug. Ik hoop dat ze wereldkampioene wordt?'
Vraag: En de Amerikanen?
Justine & Margo: 'Ja, die zijn ook zo sterk, zo wil ik ook worden natuurlijk! En ik zou ook graag de dubbele schroef zien van Victoria Moors, de gymnaste uit Canada. Hopelijk lukt het nu wel, want ze was gevallen tijdens de kwalificaties.'
Vraag: Wat willen jullie later worden?
Allen in koor: 'Wereldkampioen! En we willen in de code staan, we gaan een eigen element uitvinden!'
Vrolijk gaan ze verder, hun dromen tegemoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten